Je hebt de term misschien wel eens gehoord; open ended play of gewoon in het oer-Hollands: ‘open einde spel’. Maar wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld en hoe kun je dit soort spel bij je kinderen bevorderen?

Geen regels

Open ended play is spel waarvan de uitkomst niet van te voren vast ligt. Kinderen gebruiken hun fantasie tijdens het spelen. Er zijn geen regels en het spel kan dus ook niet ‘goed’ of ‘fout’ zijn. Er hoeft niks te worden opgelost en er zijn geen verwachtingen: iets hoeft niet ‘af’ te zijn op het eind. Tegenover open ended play staan made-for-purpose toys (of closed ended toys); denk hierbij bijvoorbeeld aan puzzels. Deze zijn klaar wanneer alle stukjes op de juiste plek liggen. Ook een bordspel waarbij er op het laatst één winnaar is, is een voorbeeld van made-for-purpose toys.

Voorbeelden van open ended play zijn bijvoorbeeld blokken, stapelaars, en natuurlijk lego. Maar een kartonnen doos kan ook prima dienen als open ended play. Die doos kan immers een huis, boot of iets totaal anders voorstellen.

Grotere kwaliteit van spel

Wanneer het aanbod van speelgoed een goede balans heeft tussen twee bovenstaande vormen, vergroot dat de kwaliteit van het spel van kinderen. Uit onderzoek blijkt ook dat de leeftijd van een kind meespeelt bij in welke mate zij aangetrokken zijn tot één van de twee vormen van spel. In een volgende blog lees je daar meer over.

Voordelen van open-ended play

Open ended play heeft veel voordelen. We zetten ze voor je op een rijtje:

  • De verbeelding van het kind wordt aangesproken.
  • Er wordt geoefend met het symbolisch en abstract denken, waardoor creativiteit en intelligentie vergroot worden.
  • De sociale- en emotionele ontwikkeling worden aangesproken. Bijvoorbeeld wanneer kinderen een rollenspel doen met ‘wat als’ mogelijkheden en ‘toen was jij de moeder en zei jij zus en zo’. Deze rollenspellen helpen bij hun begrip van de wereld om hen heen en welke consequenties bepaalde acties kunnen hebben.
  • Daarnaast leren kinderen door rollenspellen ook empathisch te zijn, samen te werken, problemen op te lossen en de leiding te nemen.
  • Omdat open ended play de creativiteit zo aanspreekt vergroot het ook cognitive vaardigheden zoals het werkgeheugen, cognitieve flexibiliteit en zelfregulatie.
  • Open ended play is ook in verband gebracht met het kunnen bedenken van meer uiteenlopende redeneringen en een grotere verscheidenheid aan ideeën in de interactie met materialen en andere mensen.

Kortom, het maakt leren mogelijk op een holistische manier: kinderen hebben de mogelijkheid om de eigenschappen van materialen te ontdekken: hoe iets voelt, ruikt, beweegt. Wat ermee gedaan kan worden, en wat niet. Het biedt kinderen de mogelijkheid om te focussen op creëren vanuit een intrinsieke motivatie en inspiratie.

 

MELD JE AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF EN KRIJG

€5 KORTING

OP JE EERSTE AANKOOP


En blijf op de hoogte van nieuwe producten, exclusieve aanbiedingen en alle nieuwe ontwikkelingen.

App Ons