Nu, na 4 maanden bezig te zijn met onze webshop, is het wel eens een goed moment om de balans op te maken. Hebben we aandacht in de media gehad de afgelopen maanden? En de vraag die iedereen het meest interessant vindt (want die krijgen we vaak!); hoe regelden wij het?
Het begin
We begonnen vrij onvoorbereid aan het avontuur van deze webshop. We hadden het idee, we hadden de tijd en middelen, en we hadden de motivatie. Een webshop, een kantoor, de producten, de naam; binnen no time was het allemaal geregeld – omdat het al langer in ons hoofd zat, kwam het er nu zo gemakkelijk uit.
Dus daar zaten we; half oktober in ons nieuwe kantoor de ‘lancering’ voor te bereiden. We hoopten natuurlijk dat het verder zou gaan dan een handjevol vrienden en familie die uit solidariteit iets bij ons zouden kopen, dus moest er aandacht voor deze nieuwe webshop komen; media aandacht.
Media aandacht
We schreven een persbericht en lieten dat verspreiden door mensen die er meer verstand van hebben dan wij (ja, daar betaalden we geld voor). Het idee van zo’n persbericht is dat het gestuurd wordt naar alle relevante media en dan hoop je dat er iemand is die jouw bericht er uit pikt. De volgende ochtend al werden we gebeld voor een eerste interview op een website over duurzaamheid! Ook verschenen we in verschillende tijdschriften; soms vroegen die bladen daar geld voor, soms ook niet.





Blogs
Ook stuurden we ons verhaal naar blogs. Omdat we net begonnen waren grepen we alles aan. Dat is natuurlijk helemaal niet handig, want uiteindelijk wil je dat je merk tentoongesteld wordt door mensen en merken waar het bij past. Tip: bekijk of de blog uitstraalt wat jij ook wilt uitstralen met je product. Zo niet: dan zul je er waarschijnlijk ook geen klanten uithalen die jij graag in je shop ziet. Hoeveel je bijleert in slechts 4 maanden 🙂
Gelukkig was het overgrote deel van de samenwerkingen die hieruit voortvloeide enorm leuk en waardevol. We zetten er een aantal op een rijtje. Soms betaalden we een (klein) bedrag voor zo’n blog, soms kreeg de persoon in kwestie gratis producten uit onze shop.
Blogs waar we op verschenen
Unicorns and Fairytales
Deze enthousiaste Belgische mama van de blog Unicorns and Fairytales schreef een mooie blog over ons. Ook mochten we een gastblog over een bepaald onderwerp schrijven waarin we onze webshop noemden. Tip: er zijn meerdere manieren! Als je graag ergens vernoemd wilt worden kun je degene achter de blog ook werk uit handen nemen door voor te stellen een gastblog te schrijven.


Oh Yeah Baby!
De lieve Claudia van de blog Oh Yeah Baby! Noemde ons in maar liefst drie blogs. We zaten toen net in de Sinterklaastijd dus de ideeën voor blogs over ‘duurzame Sint tips‘ en ‘een duurzaam verlanglijstje‘ waren snel gemaakt. Tip: speel in op de tijd van het jaar; wat is er nu gaande waar je jouw verhaal aan kunt ophangen? Verder schreef Claudia een blog rondom een thema, namelijk ‘educatief speelgoed‘. Heel leuk, want dat is weer een kleine niche op onze website.



Kindermusthaves
De leuke zussen achter Kindermusthaves, Lonneke en Lieke, deelden ons als ‘webshop tip‘ op hun mooie platform. Ook lichtten zij een populair item van ons uit, namelijk de houten lego. Daar gaven ze nog wat extra aandacht aan. Tip: het hoeft niet altijd een algemeen verhaal over jouw webshop te zijn. Een stukje over één bijzonder item kunnen mensen juist ook heel interessant vinden.


Bottomline
De bottomline van dit verhaal is eigenlijk simpel. Als je een goed verhaal hebt, een niche, een mooi product en een heel klein beetje marketing budget kom je al een heel eind. Wees creatief in het bedenken van verschillende manieren om ergens genoemd te worden. Er zijn er zoveel meer dan hierboven beschreven; we hebben de wereld van de ‘influencers’ nu nog niet eens genoemd. Als jullie deze blog leuk vonden, zullen we daar volgende keer een stuk over schrijven!